English

פרשה טכנית – כל מה שצריך לדעת

תחלואה כתוצאה ממזון לא בטוח זו בעיה גדולה לעסקים שעובדים בעסקי המזון, במיוחד לאור העובדה שבמדינות עולם שלישי, המזון מהווה מקור עיקרי לתחלואה ואפילו לתמותה. לכן חשוב לוודא שהציבור צורך מזון בטוח, וכאן משרד הבריאות נכנס לתמונה.

תפקידו של משרד הבריאות הוא לוודא ולהבטיח שהמזון של מחסני מזון ,מפעלי מזון, קייטרינג, מסעדות, עסקים בתחום האירוח, אולמות, ירידי מזון, מעדניות, מכולות, אטליזים, שווקים וסופרים גדולים יהיה מפוקח וכמה שיותר בטוח למאכל, במטרה למנוע תחלואה ולהקטין את גורמי הסיכון האפשריים.

לכן לא כל אחד יכול לפתוח עסק בתחום המזון, ועסקים שרוצים לקבל רישיון עסק צריכים לעמוד בדרישות, תנאים ותקנים, ולמלא מסמך הנקרא פרשה טכנית. המסמך מלווה בתוכניות בהתאם לדרישות משרד הבריאות

פרשה טכנית – מהי בדיוק?

במידה ואתם רוצים לקבל רישיון עסק בתחום המזון, יהיה עליכם להגיש בקשה לרשות המקומית. הבקשה צריכה לכלול טפסים ומסמכים שונים, אחד מהם הוא פרשה טכנית.

פרשה טכנית כוללת פירוט לגבי מהותו של העסק ותהליכי העבודה והייצור המתקיימים באולם היצןור ואו המטבח שלו, החל משלבים ראשוניים כמו למשל קבלת סחורות וחומרי גלם, דרך אופן הטיפול במזון ואחסונו ועד הוצאתו ללקוחות כמנה או כמוצר מוגמר.

לא רק לעסקי מזון – פרשה טכנית סביבתית

ברוב המקרים מסמך פרשה טכנית מיועדת לבתי מזון, אך לא תמיד. גם מעסקים כמו תחנות דלק, מוסכים, אולמות אירועים או כל עסק המעלה חשש לזיהום קרקעות, זיהום אוויר או מפגע סביבתי אחר תהיה דרישה להגיש מסמך שנקרא פרשה טכנית סביבתית . במסמך זה אוספים נתונים על העסק ומפרטים את תהליכי הייצור, את התשתיות והמתקנים וממפים מוקדי זיהום אפשריים.

סקר שפכים לדוגמא מנתח ובוחן את החלופות האפשריות לשיפור איכות השפכים המזיקים שהעסק עשוי לגרום להם.

מה כולל טופס פרשה טכנית לעסקי מזון?

· פרטי העסק ודרכי התקשרות – לרבות סוג העסק, שמו, כתובת, פרטי התקשרות ושמות הבעלים.

· תיאור כללי והגדרת תחום העיסוק – כלומר איזה סוג של בית אוכל אתם מנהלים ולאיזה קהל יעד הוא פונה.

· תיאור פעולות הקשורות ליצור והגשת המזון – לרבות תהליכי הייצור השונים, שיטות הבישול, ההגשה, האריזה והמשלוח.

· תיאור אופן הטיפול במזון – כמויות של חומרי גלם בהם נעשה שימוש, אחסונם, הפרדה בין סוגי מזונות שונים ואספקה.

· תיאור של התפריט – לרבות חומרי גלם ומרכיבים.

· תיאור של התשתיות – מקורות מים, מערכות אוורור ואינסטלציה ועוד.

· פרטים על העסק – כמו מספר העובדים, מספר מקומות הישיבה ושעות פתיחה.

פותחים בית אוכל? מומלץ לעבוד עם מומחים

כתיבת מסמך פרשה טכנית היא אינה עניין של מה בכך. על הטופס להתאים לדרישות החוק, ולכן חשוב שיתעסקו בכך אנשי מקצוע להם הידע והניסיון הדרושים. חברה מקצועית יכולה לסייע לכם לעבור את התהליך בהצלחה וגם להעניק לכם ליווי אישי, כך שתוכלו לתכנן (טכנולוג מזון) את בית האוכל שאתם מקימים בהתאם לתקנות של משרד הבריאות ודרישות החוק.

מעבר לכתיבת טופס פרשה טכנית כדאי מאוד לעבוד עם אנשי מקצוע בתחום טכנולוגית מזון. מומחים בתחום טכנולוגיית המזון יכולים לעזור לכם בדרכים רבות וללוות אתכם משלב הרעיון ועד ייצור המוני של כל מוצר, כך שתוכלו לבחור את חומרי הגלם המתאימים מכל האספקטים, לבחור את מכונות הייצור הנכונות, לשפר את הטעם, המראה והריח, לאחסן את המזון בצורה נכונה ולהאריך את חיי המדף שלו, והכל – תוך עמידה בתקנות מחמירות של בטיחות מזון, בטיחות העבודה ואיכות המוצר.

הרעלת מזון