English

רישיון יצרן לקונדיטוריה

לא כל עסק בתחום המזון חייב להוציא רישיון יצרן, למעשה, החוק מבדיל בין עסקים שמכינים אוכל לצריכה על בסיס יומי כמו בית קפה ומזנון, לבין עסק שהוא מעין מפעל מזון שמייצר מזון ומספק אותו למי שנמצא מחוץ לגבולות העסק. 

כשמדובר במסעדה או במזנון, אין צורך להוציא רישיון יצרן, במקרים אלה נדרש  רק רישיון עסק.עם זאת, כל עסק שלוקח חלק בשרשרת המזון, חייב בהוצאת רישיון יצרן, כמו עסקים שעוסקים בייצור, באריזה, בשיווק, באחסון חומרי גלם לייצור או באחסון תוצרת מוגמרת  שאז נדרש רישיון למחסן .

 קונדיטוריות, נכנסות לקטגוריה של מפעל מזון ועל כן הן מחויבות להחזיק ברישיון יצרן לקונדיטוריה, על מנת שתוכלנה לפעול בהתאם לחוק. משרד הבריאות הוא הגוף האחראי להנפיק את הרישיון  היצרן  על ידי שירות המזון הארצי. את הבקשה יש להגיש בלשכת הבריאות המחוזית. – עבור קונדטוריות קטנות  גם כן נדרש רשיון יצרן אולם הדרישות עבורן גמישות יותר  בהתחשב במגבלות השטח וכמויות היצור  הקטנות 

רישיון יצרן לקונדיטוריה

יש להציג תרשים סביבה תוכנית מגרש  ותוכנית משורטטת של המקום עם פירוט אודות הצנרת והביוב, מערכת הניקוז ויתר מתקני האינסטלציה במקום. כמו כן, תוכנית של הסידור הפנימי של החלל, שבו יפורטו האביזרים וכלל הציוד בהם נעשה שימוש לצורך ההתנהלות והפעילות במקום.

 בנוסף, נדרשת  פרשה טכנית הכוללת חלק סביבתי – שמפרטת אודות המוצרים שאותם תייצר הקונדיטוריה, את התפוקה העתידית (מבחינת תוצרים, חומרי גלם וכל חומר עזר כמו קופסאות, עטיפה, אריזה וכולי), אזור האחסון של הקונדיטוריה, כמות העובדים וכולי. כדי לא לעכב שלא לצורך את קבלת הרישיון יש להקפיד שכל התכניות נערכות לפי ההנחיות ובסיוע של איש מקצוע.

בכל הנוגע למבנה של הקונדיטוריה יש כמה כללים – הקירות החיצוניים של המבנה מוכרחים להיות עשויים מחומרי מבנה  קשיחים, הרצפה צריכה להיות שלמה וחלקה  ובשיפוע  בהתאם למיקום של קווי המים והניקוז. גובה הקירות הפנימיים אמור להיות מעל 2.75 מ' ומצופה בחיפוי חרסינה או חומר זהה  שניתן לניקוי בנקל ע על הציפוי להגיע עד לגובה מנימלי של  1.8 מ'. כמו כן, נדרש איטום הרמטי בפני חדירה של מזיקים.

לאחר ששירות המזון הארצי נענה לתוכניות ומאשר את כל התכנית העסקית שמוצגת בפניו, הוא יבחן אותן בשטח ואף יבצע ביקורת תברואתית כדי לוודא שהקונדיטוריה מסוגלת לייצר את המוצרים בהיעדר חשש לבריאות הציבור. אחר כך ניתן לשלם את האגרה ולהשיג במזל טוב את רישיון היצרן.

וודאי. ויתרה מכך, צריך גם להגיש את הבקשה לרישיון עסק עבור קונדיטוריה לצד ההגשה של הבקשה לרישיון היצרן. בנוסף, יש לדאוג לכך עוד בטרם הוגשה הבקשה לרישיון יצרן, שהמיקום שבו אמורה לפעול הקונדיטוריה יתאים בהתאם לתוכניות בניית עיר והיתר הבנייה.

כדי להבטיח את בריאות כלל האוכלוסייה, יש לשלב בכל תהליך הייצור והשיווק גם טכנולוג מזון לצורך תחזוקת מערכת האיכות ובקרה על תהליכי היצור רכש חומרי הגלם ואיכות המוצר הסופי. 

 כל עסק שעוסק בתחום המזון ( מעל גודל מסויים – נפח פעילת מסוים )נדרש  להעסיק טכנולוג \ מהנדס מזון  למטרות בקרה שוטפת של   רכש חומרי הגלם , תהליכי היצור והמוצר הסופי , כמו לדוג' מפעל לקופסאות שימורים או מחלבה לגבינות, יהיו זקוקים לסיוע של טכנולוג מזון, כך גם בתחום הקונדיטוריה  המייצרת  מאפים, לחמים ומתוקים לכלל האוכלוסייה- כאשר המטרה היא לייצר מוצר איכותי עם מינימום סיכון  הן ליצרן והן לצרכן .

בהגשה של מסמכים לרישיון יצרן קונדיטוריה יש להציג תרשים סביבה תוכנית מגרש  ותוכנית משורטטת של המקום עם פירוט אודות הצנרת והביוב, מערכת הניקוז ויתר מתקני האינסטלציה במקום. כמו כן, תוכנית של הסידור הפנימי של החלל, שבו יפורטו האביזרים וכלל הציוד בהם נעשה שימוש לצורך ההתנהלות והפעילות במקום. בנוסף, נדרשת  פרשה טכנית הכוללת חלק סביבתי – שמפרטת אודות המוצרים שאותם תייצר הקונדיטוריה, את התפוקה העתידית (מבחינת תוצרים, חומרי גלם וכל חומר עזר כמו קופסאות, עטיפה, אריזה וכולי), אזור האחסון של הקונדיטוריה, כמות העובדים וכולי. כדי לא לעכב שלא לצורך את קבלת הרישיון יש להקפיד שכל התכניות נערכות לפי ההנחיות ובסיוע של איש מקצוע.