English

עץ מוצר מזון

המונח עץ מוצר הוא מונח מקצועי אשר נולד לצורך ארגון ומיקוד של תהליכי ייצור, תוך אפשרות מעקב אחר העלויות השונות, המשאבים וחלוקת האחריות בארגון, ולגזור ממנו את הרווחיות הנדרשת.

עץ מוצר למוצרי מזון – עץ מוצר לפריטים בענף המזון הם למעשה מתכונים של המוצר, הכוללים את פירוט חומרי הגלם בתהליך הייצור, לרבות חומרי האריזה/ הגשה, תנאי יצור :טמפ' , אחוזי לחות , משכי זמן לעיבוד פרטי הציוד המשמשים ליצור , סוגי אריזה ,צורת שינוע .

בניית עץ המוצר תסייע בניהול המלאים, בבחינת עלויות המוצר בתמחור מתאים ביחס לרווחיות הנדרשת ובמציאת נקודות קריטיות מבחינת בטיחות המוצר .

מהן התועלות הנוספות ביישום עץ מוצר למוצרים בעסק?

סינכרון בין עובדים ומחלקות – כאשר המוצר מיוצר בשיטת הסרט הנע, ובסיום כל שלב בייצור מועבר למחלקה הבאה, לא תמיד מתקיימת ההבנה המלאה של הנוגעים למוצר, הן לגבי עלויות המוצר והן לגבי איכותו.

לדוגמא בתהליך בו מוצר מזון עובר את תהליך הייצור וממשיך למחלקת האריזה, חוסר סנכרון בין המחלקות הללו עשוי להוביל למצב של אריזה אשר אינה תואמת את דרישות הייצור במידה ואלה השתנו, או לחילופין יצירת שינויים באריזה מבלי להביא בחשבון את ההשפעה על עלות המוצר הכוללת.

שליטה בתהליך הייצור – פירוק תהליך הייצור לגורמים, תוך הבנת המשאבים והעלויות מביאה לשליטה בו, לחשיפה ולהיכרות עם טכנולוגיות וחלופות והבנה של ההשפעה של כל גורם על איכות המוצר.

חיסכון בעלויות – פירוק וקביעת עץ מוצר מאפשרים ללמוד את הרכיבים השונים, לבצע שינויים במגמת חיסכון בעלות, לקבוע יעדי ייצור המוניים במטרה לצמצמם בכך עלות של מוצר בודד ושלל אפשרויות נוספות.

 

עץ מוצר הוא כלי בסיסי בניהול עסקי ייצור ועסקי מזון, ומשמש ככלי עבודה ושליטה בארגון ובתהליכי הייצור.

בניית עץ מוצר בתהליך היזמות

יזמים רבים אשר פונים אל גורמי המקצוע (כמו טכנולוג מזון) או בטרם הקמת העסק בפועל או היכרות עם תהליך הייצור, מתקשים לקבוע כיצד לתמחר את המוצרים המיועדים. חשוב לדעת כי במסגרת תהליכי הייצור ישנן עלויות משתנות, עלויות אשר מושפעות מכמויות הייצור והשיווק, עלויות עקיפות ועלויות נלוות. טעות בתמחור הראשוני בעת יציאה אל השוק עשויה להוביל להפסדים, וחמור מכך, בקושי שיווקי ותדמיתי בהעלאת המחיר בהמשך. חשוב להיעזר באנשי מקצוע מובילים בתחום, בהתאמה לתחום הייצור, בתכנון מוקדם על פי כלל הפרמטרים הנדרשים, לבניית עץ מוצר באופן מקצועי, תכנון ותמחור המוצרים.

חברת גרינברג מהנדסים מלווה יזמים ועסקים קיימים בבניית עץ מוצר, לשלל מוצרי מזון, למסעדות, בתי קפה, מפעלי ייצור ועסקי מזון אחרים, תוך ליווי מקצועי ומקיף בתהליך התמחור, ובניית מוצר במחיר הוגן לצרכן, תחרותי לשוק ומשתלם לבית העסק וליזם.

בחברתנו פועלים טכנולוגים בענף המזון, מהנדסי מזון ומומחים בתחומי הייצור, תוך היכרות מעמיקה עם עלויות נלוות, צרכי אחסון, אריזה, תמחור של כח אדם ומכשור וטכנולוגיה, המתמחים בליווי עסקים קטנים לצד חברות גדולות בתכנון הייצור, בניית עץ מוצר, ניהול וטיפול בחומרי גלם, דרישות אחסון ועלויות רישוי, המכירים את התמונה הכוללת ומסייעים ללקוחותינו בפיתוח מוצרי מזון, תמחור ושיווק נכון.